Demonstration 23 april mot Tvärförbindelse Södertörn

FN-chefen António Guterres varnar för att vi går i sömnen in i klimatkatastrofen. För att ha en chans att klara 1,5-gradersmålet måste mänsklighetens utsläpp minska med 45 procent till 2030. Men världens länder har dels inte satt upp tillräckligt ambitiösa mål för det, och lever dels inte ens upp till de mål som ändå antagits.

Och samtidigt i Sverige planerar Trafikverket på uppdrag av regeringen att bygga en motorväg söder om Stockholm – Tvärförbindelse Södertörn.

Sverige satsar 800 miljarder kronor på infrastruktur som vägar och järnvägar de närmaste tolv åren. Tvärförbindelse Södertörn är det dyraste vägbygget som också ökar utsläppen mest.

När infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) får frågan om motorvägsprojektet inte ska plockas bort så svarar han att ”lagt kort ligger”. Det är inte ett svar som duger i den klimatkris vi befinner oss i tycker vi i nätverket Tvärnit Södertörn. Att tänka om och inte satsa på sådana här klimatskadliga satsningar är vi inte ensamma om. Vi får medhåll av Naturvårdsverket, Naturskyddsföreningen, Jordens Vänner, trafikforskare, hembydsföreningar och många andra.

Därför anordnar vi en demonstration lördagen 23 april kl 15:00 på Medborgarplatsen i Stockholm med parollen ”Stoppa motorvägen – rädda klimatet”.

Alla som vill se ett stopp för motorvägen och vill värna klimat och miljö är välkomna att delta. Om man vill tala som företrädare för en organisation så mailar man till tvarnitsodertorn@gmail.com och anmäler intresse.

Facebook-event finns här och kommer uppdateras med mer information löpande.

Bakläxa till Länsstyrelsen och Trafikverket för projektet Tvärförbindelse Södertörn

Följande text är skriven av Bo Lundin som har jobbat under många år för Naturvårdsverket men som idag är pensionär och engagerar sig mot Tvärförbindelse Södertörn.

Bo Lundin

Länsstyrelsen i Stockholms län yttrade sig 2021-12-13 och tillstyrkte Trafikverkets vägplan för projektet Vägplan för väg 259 Tvärförbindelse Södertörn.

De politiska partierna, regeringen, myndigheter, organisationer och företag uttalar sig ständigt om att vi i Sverige måste ställa om samhället för att klara fastställda klimat- och miljömål. Sverige konsumerar idag som om det funnes fyra jordklot. Vi kan inte fortsätta på denna höga konsumtionsnivå utan att skada klimatet, miljön och naturvärden.

Det verkar som Länsstyrelsen i Stockholms län och Trafikverket inte har uppfattat att vi måste ställa om!

Den av Länsstyrelsen tillstyrkta Vägplanen är ett riktigt avskräckande exempel på att berörda myndigheter inte har uppfattat signalerna om omställning. Vägplanen innebär en fortsatt satsning på en ännu mer omfattande bil-och lastbilstrafik i Stockholms län, när vi istället borde gå mot en infrastruktur som bygger på att bil- och lastbilstrafiken ska minska för att rädda klimatet, miljön och naturen.

Det finns politiska beslut att vi i Sverige ska ha ett energieffektivt transportsystem. För transporter på land finns det inget så energislösande som att transportera människor och gods med bil och lastbil. Därvid spelar det ingen roll om fordonen drivs med bensin/diesel eller el. Det mest energieffektiva sättet att transportera människor och gods är med spårbundna transporter som spårvagn och järnväg. Eldrivna fordon skapar lika mycket miljö- och samhällsproblem som bensin/dieselfordon genom buller, partikelföroreningar från däcken både på sommaren och vintern, olyckor och markbehov.

Vilka är de största bristerna med Trafikverkets förslag och i Länsstyrelsens yttrande?

  • Trafikverket har inte tillräckligt noggrant utrett tänkbara alternativ till Tvärförbindelse Södertörn.
    Glömstaleden och väg 259 mellan Huddingevägen och Jordbro är i grunden två olika trafikproblem och borde hanterats av Trafikverket på det sättet och inte slås ihop till ett enda, gigantiskt trafikproblem!

    Problemet med infrastrukturen på Södertörn är framförallt avsaknaden av en direktförbindelse med pendeltåg och för godstrafik mellan Nynäsbanan och Västra/Södra Stambanan.

    På bifogad karta redovisas ett förslag, Tvärbana Södertörn, som innebär en dubbelspårig järnvägstunnel från Farsta Strand på Nynäsbanan till väster om Huddinge C på Västra/Södra Stambanan.

    Idag måste pendeltågsresenärer liksom godstrafiken västerut i Sverige från Nynäsbanan åka upp till Älvsjö och där byta tåg för pendeltågsresenärerna och färdriktning för godstågen. Detta tidsödande byte lockar många att istället ta bilen på tvären t ex från Skogås till kommuncentrat i Huddinge.

    Om Tvärbana Södertörn börjar vid Farsta Strand innebär det att förbindelsen västerut mot Flemingsberg/Stockholm Syd/Huddinge sjukhus, Södertörns Högskola mm också blir ett attraktivt alternativ för boende utefter tunnelbanans linje 18.

    Att Trafikverket inte har utrett detta alternativ till Tvärförbindelsen är faktiskt svårbegripligt.
  • Länsstyrelsen, men även Trafikverket, förbigår i stort sett med tystnad att området mellan Huddingevägen i Flemingsberg och Nynäsvägen i Jordbro är ett av Stockholms läns största sammanhängande naturreservatsområden.
  • Trafikverket och Länsstyrelsen redovisar inga planer på hur man ska åtgärda den mycket omfattande lastbilstrafiken från Norviks Hamn i Nynäshamn.

Länsstyrelsen skriver i sitt yttrande: ”Utformningen är trafiksäker och medför god framkomlighet för samtlig fordonstrafik, men framförallt för kollektivtrafik och godstrafik, De gång- och cykelvägar som anläggs kommer komplettera befintliga och planerade gång- och cykelvägar så att ett sammanhängande gång- och cykelvägnät skapas längs vägen”.

Några frågor känns naturliga att ställa sig när man läser Länsstyrelsens text:

  1. Är det bra med godstrafik rätt igenom ett av Stockholms största och viktigaste naturreservatsområden?
  2. Vem vill vandra eller cykla utefter en motorväg med tung lastbilstrafik och 50 000 fordon/dygn?

    Det framstår som märkligt att detta lyfts fram av Länsstyrelsen som en positiv sak för vägen. Miljön nära en väg med 50 000 fordon/dygn är inte och kommer inte att vara ett attraktivt cykel- eller vandringsområde. Dessutom riskerar anläggandet av stora gång- och cykelvägar utefter vägen att ytterligare skada den skyddsvärda naturen i naturreservaten.
  3. Kollektivtrafik mellan Flemingsberg och Jordbro, hur många åker den sträckan
    idag?


    Den bifogade kartan visar var befolkningen i de närmast berörda kommunerna bor. Sammanlagt har Botkyrka, Huddinge, Haninge, Stockholm och Nynäshamns kommuner närmare 300 000 innevånare utefter Västra/Södra Stambanan, tunnelbanans linje 18 och Nynäsbanan. Utefter Trafikverkets föreslagna väg bor ett mycket begränsat antal människor. Om man vill utveckla kollektivtrafiken på Södertörn är det förstås väsentligt mycket bättre att bygga den dubbelspåriga järnvägen Tvärbana Södertörn där det bor hundratusentals människor, än att bygga en motorväg där nästan ingen bor!
  4. I ett samhälle som ska ställa om, bör inte godstrafiken i första hand gå på järnväg?

Länsstyrelsen anser i yttrandet att ”tvärförbindelsen Södertörn som riksintresse enligt 3 kap. 8 § miljöbalken ska ges företräde. Detta eftersom vägen på lämpligast sätt främjar en långsiktig hushållning, enligt den avvägning som gäller enligt 3 kap. 10 § miljöbalken”. Länsstyrelsens avvägning är uppenbart helt felaktig. I 3 kap. 10 § miljöbalken anges att företräde skall ges ”det eller de ändamål som på lämpligaste sätt främjar en långsiktig hushållning med marken, vattnet och den fysiska miljön i övrigt.

Länsstyrelsens tolkning skulle kunna ha varit korrekt under två förutsättningar, a) den del av riksintresseområdet Hanveden som berörts hade varit obetydlig och saknat särskilda värden för naturvården och det rörliga friluftslivet och b) att den föreslagna vägsträckningen hade varit det enda sättet att lösa transportproblemen från södra delen av Haninge kommun och Nynäshamns kommun och då framförallt godstrafiken från den nybyggda Norviks Hamn.

Nu är det faktiskt precis tvärtom!

a) Som framgår av bifogad karta går den föreslagna vägen till ca 80 % genom eller i
anslutning till naturreservat, som nästan alla är bildade under 2000-talet. Naturreservaten har mycket stor betydelse för det rörliga friluftslivet i södra Stockholmsområdet och har betydande naturvärden både i gamla skogar och värdefulla kulturmarker. Länsstyrelsen berör bara flyktigt det problemet, vilket förstås är mycket märkligt eftersom Länsstyrelsen är statens regionala myndighet för naturreservatsverksamheten. Naturreservaten omfattar totalt ca 4 700 hektar, varav reservaten 1-8 som ligger i Huddinge kommun, omfattar ca 4 500 hektar. Detta
är en mycket stor naturreservatsareal och kan jämföras med Tyresta nationalpark och naturreservat som tillsammans omfattar ca 4 900 hektar.

b) När det gäller punkt b ovan så finns det redan idag ett antal olika alternativa vägar för trafiken från Haninge och Nynäshamn, t ex väg 225, väg 257, väg 271, väg 229 och inte minst väg 73. När det gäller godstrafiken till och från Norviks Hamn bör den i första hand ske på järnväg. För att kunna ta hand om denna stora godstrafik på järnväg måste förslaget Tvärbana Södertörn genomföras, d v s dubbelspår på Nynäsbanan hela vägen fram till ”avfarten” till Norviks Hamn och byggandet av den ”felande länken”, d v s en dubbelspårig järnvägstunnel mellan Farsta Strand på Nynäsbanan till väster om Huddinge station på Västra/Södra Stambanan.

Vid sammanvägningen av punkt a och b ovan är det alldeles uppenbart att det lämpligaste sättet att främja ”en långsiktig hushållning med marken, vattnet och den fysiska miljön i övrigt” är att ge riksintresseområdet Hanveden företräde genom att skydda de befintliga naturreservaten från Trafikverkets Tvärförbindelse! Trafiken på den befintliga vägen genom naturreservaten bör dessutom begränsas i så stor utsträckning som möjligt, t ex genom att förbjuda genomgående lastbilstrafik på vägen. Därigenom kan de mycket stora värden som finns i naturreservaten bevaras och utvecklas för kommande generationer i Stockholmsområdet.

Sammanfattning!

  • Trafikverkets förslag Tvärförbindelse Södertörn måste lyftas ur den nationella infrastrukturplanen och arbetet med vägprojektet bör avslutas omgående, eftersom vägförslaget allvarligt skulle komma att skada riksintresseområdet Hanveden med de stora naturreservaten i området.
  • Regeringen bör ge Trafikverket i uppdrag att utreda hur trafiken på den befintliga väg 259 mellan Huddingevägen och väg 73 ska kunna begränsas för att minska ned belastningen på riksintresseområdet Hanveden och de befintliga naturreservaten där.
  • Regeringen bör ge Trafikverket i uppdrag att snabbt utreda och komma med ett förslag till Tvärbana Södertörn med en dubbelspårig järnvägstunnel mellan Farsta Strand och väster om Huddinge central och dubbelspår på Nynäsbanan hela vägen fram till avfarten till Norviks Hamn.
  • Regeringen bör ge Trafikverket i uppdrag att i samråd med Stockholms Hamnar m fl utveckla en modell för att få över huvuddelen av godstrafiken till/från Norviks Hamn på järnväg, för att på det sättet minska belastningen på vägnätet i Stockholms län. Modellen bör göras generell så att den går att tillämpa på andra håll i landet.
  • Den budget som avsatts i den nationella infrastrukturplanen för Trafikverkets förslag Tvärförbindelse Södertörn ska istället användas för Tvärbana Södertörn och dubbelspårsutbyggnaden på Nynäsbanan. Budgeten kommer dessutom mer än väl att räcka till för att bygga den planerade snabbspårvägen mellan Flemingsberg och Masmo och angelägna miljöförbättringar utefter Glömstaleden.
  • När projektet Tvärförbindelsen Södertörn läggs ned och lastbilstrafiken på den befintliga vägen begränsas bör staten istället, genom Naturvårdsverket, stödja Huddinge kommun med att bevara och utveckla det stora naturreservatsområdet inom riksintresseområdet Hanveden, till att bli ett viktigt besöksmål för hela Stockholmsregionen.

Järnvägsalternativet Tvärbana Södertörn

Tvärnit Södertörn är ett nätverk som vill stoppa motorvägen Tvärförbindelse Södertörn.

Det finns många stora och viktiga aktörer som kritiserat projektet:

Trafikverkets förslag är alltså att bygga en motorväg söder om Stockholm som man kan se på den här kartan. Tvärförbindelse Södertörn är planerad gå mellan E4/E20, vid Vårby Backe i Kungens Kurva via Flemingsberg, till väg 73 vid trafikplats Jordbro i Haninge Kommun.

Föreslagen dragning av motovägen Tvärförbindelse Södertörn. Bild: Trafikverket

Om man zoomar ut lite så ser man var motorvägen ligger i förhållande till Stockholm:

Det finns som sagt stora problem med den här motorvägen något man kan läsa mer om här i Naturskyddsföreningens remissyttranden.

Men det finns alternativ till att bygga den här motorvägen! Naturskyddsföreningen föreslår en rad åtgärder som kan göras istället för att lägga ner många miljarder kronor på en omodern motorväg.

Tvärnit Södertörn har varit i kontakt med Bo Lundin som har skissat på ett alternativ till motorvägen.

Bo Lundin

Tvärnit: Berätta lite om dig själv och hur du kom i kontakt med den här vägen.

Bo: Jag har arbetat sedan slutet av 1970-talet fram till våren 2015 på Naturvårdsverket. Nu är jag pensionär. Under många år på 2000-talet var jag chef för områdesskyddsenheten på verket, den enhet som hade ansvaret för bl a naturreservatsarbetet i Sverige. Då hade jag mycket kontakt om naturreservatsbildning med de kommuner som berörs av förslaget till Tvärförbindelse. Numera är jag aktiv i Samhällsbyggarna i Stockholm som hade ett studiebesök år 2019 i Norviks Hamn i Nynäshamn. Där fick jag klart för mig vilken väldigt omfattande lastbilstrafik det planerades för över Södertörn fram och åter till hamnen.

Tvärnit: Vad skulle du säga är de största problemen med den här vägen?

Bo: Det största problemen med vägen är dels den omfattande bil– och lastbilstrafik som vägen skapar, dels de stora ingreppen som vägen och trafiken på vägen kommer att ge på alla de naturreservat som ligger utefter den planerade vägen. Trafikverket beräknar att trafiken kommer att öka från 8000 fordon/dygn till mer än 50 000 fordon/dygn när vägen är byggd!

Vägförslaget berör direkt 7 naturreservat, varav flertalet är bildade under 2000-talet. Naturreservaten omfattar tillsammans ca 4700 hektar och de är alla skyddade för att bevara värdefull biologisk mångfald och viktiga områden för friluftslivet. 6 av naturreservaten ligger mellan Huddingevägen vid Flemingsberg och Jordbro. Reservaten berör ca 80 % av den delen av vägförslaget. Man kan konstatera att det inte finns någon planerad vägsträcka i hela landet som har en lika olämplig lokalisering som denna där 7 naturreservat allvarligt skadas av projektet!

Tvärnit: Varför tror du att man har kommit så långt i planeringen kring den här vägen när det finns så stora problem?

Bo: Det är faktiskt svårt att förstå att Trafikverket fortfarande driver det här projektet med tanke på klimatproblemen, hur vägen kommer att stimulera ytterligare bil- och lastbilstrafik och de mycket stora skador som kommer att uppstå på naturreservaten i området.

Den enda förklaringen är den inbyggda trögheten som finns i vägplaneringen både hos Trafikverket, i regionen och i de berörda kommunerna. Eftersom Trafikverket inte har tagit fram något realistiskt alternativ till vägbygget, finns det ju inget som beslutsfattarna har att välja mellan. I något skede diskuterade Trafikverket ett alternativ med en järnvägslinje i vägens sträckning, men man förkastade förstås förslaget eftersom det i princip bara skulle vara till nytta för godstrafiken till/från Norvik. En järnvägslinje i samma sträckning som vägen skulle också ha inneburit ett mycket stort ingrepp i naturreservaten.

Tvärnit: Du har under ditt arbetsliv byggt ett brett kontaktnätverk. Vad säger kollegor på Naturvårdsverket och Länsstyrelsen om det här motorvägsprojektet?

Bo: Naturvårdsverket har tagit mycket tydlig ställning mot vägprojektet. Jag utgår ifrån att de som arbetar med naturreservatsverksamheten på länsstyrelsen i Stockholms län också är mycket negativa till vägplanerna

Tvärnit: Du har tagit fram ett järnvägsalternativ till motorvägen. Berätta mer om det!

Bo: Mitt förslag, som jag kallat Tvärbana Södertörn, utgår ifrån hur det ser ut idag med infrastrukturen på Södertörn. Tvärförbindelserna över Södertörn är dåliga både för vägtrafiken men framförallt för kollektivtrafiken. Spårbunden tvärförbindelse saknas helt. Vill man åka pendeltåg från Skogås till kommuncentrat i Huddinge eller till Flemingsberg måste man åka upp till Älvsjö och där byta pendeltåg, en omständlig och tidsödande resa. Det saknas dubbelspår på Nynäsbanan hela vägen till Nynäshamn.

Den nyöppnade Norviks Hamn kommer att alstra en enorm lastbilstrafik, om inte godset kan transporteras på järnväg. Den stora mängd gods som ska västerut mot Södertälje och vidare därifrån måste åka upp till Älvsjö och där rangeras och byta färdriktning. Ett stort hinder för att järnvägstrafiken med gods skall bli omfattande.

Var bor människorna på Södertörn? Nästan alla bor utefter Nynäsbanan och Stambanan genom Huddinge, Botkyrka osv. Nästan inga bor utefter Trafikverkets planerade motorväg.

Tunnelbanans Farstagren ansluter till Nynäsbanan i Farsta Strand.

Kortfattat kan jag beskriva mitt förslag, Tvärbana Södertörn, som en dubbelspårig järnvägstunnel mellan Nynäsbanan vid Farsta Strand och Stambanan mellan Huddinge Central och Flemingsberg. Dessutom ingår förstås också att Nynäsbanan ska få dubbelspår hela vägen ned till avfarten till Norviks Hamn.

Förslaget innebär att det kan gå pendeltåg från Nynäsbanan direkt till Huddinge Central och vidare mot Södertälje. Dessutom kan alla godståg från/till Norviks Hamn och västerut mot Södertälje gå den här vägen och slipper köra via Älvsjö station och rangeras där och byta färdriktning.

Genom att tunneln börjar vid Farsta Strand kan alla människor som bor utefter tunnelbanans Farstagren snabbt och enkelt tas sig till Huddinge/Flemingsberg om man ska till Huddinge sjukhus/Södertörns Högskola mm, eller om man där ska ta fjärrtåg söder-/västerut.

En grov skiss över de olika alternativen. Det röda strecket är Trafikverkets föreslagna dragning av motorvägen Tvärförbindelse Södertörn. Det gröna strecket är Bo Lundins föreslagna dragning av Tvärbana Södertörn. Skissen är gjord av Tvärnit och är inte perfekt men fångar upp de stora dragen.

Tvärnit: Du har skickat det här förslaget till Trafikverket, Region Stockholm, Haninge, Huddinge och Nynäshamns kommuner och Stockholms stad, Länsstyrelsen i Stockholms län, Stockholms Hamnar och Green Cargo som idag kör godståg till/från Norviks Hamn. Vad har Du fått för reaktion på förslaget?

Bo: Många har uttryckt sitt intresse för förslaget, men nästan alla hänvisar till sina respektive organisationers ställningstaganden till vägförslaget

Tvärnit: Vad skulle du säga konkret behöver göras nu?

Bo: Jag tycker att Trafikverkets vägförslag ska lyftas ur den nationella infrastrukturplanen och att Trafikverket bör få ett uppdrag att titta på alternativa, klimat- och miljövänliga sätt att lösa infrastrukturproblemen på Södertörn, där mitt förslag, Tvärbana Södertörn, bör vara det viktigaste inslaget eftersom det dramatiskt förbättrar kollektivtrafiken på Södertörn, löser problemet med godstransporterna från Norviks Hamn och bevarar alla de värdefulla naturreservaten i Huddinge och Haninge kommuner!

Kommer S-MP-regeringen att lyfta ut Tvärförbindelse Södertörn från infrastrukturplanen?

Att projektet motorvägen Tvärförbindelse Södertörn har fått stor kritik kan ingen ha missat. Det är många stora och viktiga aktörer som kritiserat projektet:

  • Naturvårdsverket. Läs här.
  • Trafikforskare. Läs här och här.

Senast skrev flera forskare på Aftonbladet att vägen framåt inte är fler motorvägar och hoppas på att elektrifiering och biobränslen löser transportsektorns utsläpp. De skriver:

För oss är det därför tydligt att fokus för infrastrukturplaneringen behöver förändras. Att fortsätta investera i utbyggd väginfrastruktur med motiveringen att framtidens vägtrafik är fossilfri är en riskfylld strategi sett till begränsningarna i hållbart producerade biodrivmedel och takten på elektrifieringen.

Att satsa betydande summor på en fortsatt utbyggnad av vägar begränsar också handlingsutrymmet för andra typer av satsningar som krävs för en hållbar och rättvis omställning till ett fossilfritt samhälle.

Vi menar därför att resurserna istället behöver användas för att anpassa infrastrukturen för en framtid där bilresandet minskar och efterfrågan på andra färdmedel ökar. Ett inspirerande exempel är Wales där parlamentet i juni i år fattade beslut om att stoppa alla nya vägbyggen med hänvisning till klimatet.

Att man skrotar planer på en klimatskadlig motorväg under en klimatkris är ju rätt självklart. Att vi ska nå våra klimatmål även för transportsektorn är också något som Klimatpolitiska rådet lyfter fram i sin rapport för 2021. De skriver:

Nästa steg i transportinfrastrukturplaneringen är att regeringen ska presentera en proposition som blir styrande för många hundra miljarder i investeringar under de kommande 12 respektive 16 åren.

Av remissvaren från andra myndigheter med centrala roller för samhällsplaneringen framgår att regeringens intentioner med de reviderade målen och den klimatpolitiska handlingsplanen inte har fått avsett genomslag och att regeringen inte har varit tillräckligt tydlig i uppdraget till Trafikverket.

Klimatpolitiska rådet menar därför att det föreliggande inriktningsunderlaget inte kan ligga till grund för ett så stort och långsiktigt beslut. Den kommande infrastrukturpropositionen kommer att styra investeringar i transportinfrastrukturen under minst halva den period som återstår till 2045, då transportsektorn ska ha uppnått noll utsläpp av växthusgaser.

Klimatpolitiska rådet lyfter fram en rekommendation:

Se till att den nationella planen för transportinfrastruktur bidrar till ett mer transporteffektivt samhälle inom klimatmålens ramar

Dessvärre så verkar S-MP-regeringen inte att lyssna. Så därför kunde vi läsa i augusti rubriken ”Motorväg får grönt ljus i strid med klimatmålen” gällande att regeringen inte avser att lyssna på Naturvårdsverkets uppmaningar att tillåtlighetspröva Tvärförbindelse Södertörn.

Riksdagen. Foto: Peter Haas / CC BY-SA 3.0
Riksdagen. Foto: Peter Haas / CC BY-SA 3.0

Jens Holm (V) har därför ställt en interpellation till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). I interpellationen frågar Holm:

Kommer ministern att verka för att den nationella planen för transportinfrastruktur bidrar till ett mer transporteffektivt samhälle inom klimatmålens ramar, i linje med vad Klimatpolitiska rådet har föreslagit?

Transportsektorn har ett separat klimatmål. Man ska minska utsläppen med 70% till 2030 och nettonollutsläpp till 2045. Holm menar att infrastrukturplanen och infrastukturpropositionen misslyckas. Eneroth svarar att man inte ska titta så mycket på målåret 2030 utan istället titta mer på målåret 2045. Holm lyfte också att motorvägsprojekt måste lyftas ut ur planeringen i enlighet med vad Naturvårdsverket föreslår. Eneroth vänder sig mot att plocka ur objekt från planen och att ”lagt kort nog ligger”.

Holm har också frågat miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) om regeringen kommer att lyfta ur motorvägen Tvärförbindelse Södertörn från infrastrukturplanen:

Ibland behöver vi också göra mindre av vissa saker. Vi kan t.ex. inte bygga nya motorvägar som äventyrar våra klimatmål […] I den här infrastrukturplanen så kommer en ny motorväg att byggas här söder om Stockholm, Tvärförbindelse Södertörn […] Jag vill fråga, kommer Tvärförbindelse Södertörn finnas med i infrastrukturplanen?

Se debatten här:

Bolund svarar liksom Eneroth att det finns ett mål om nettonollutsläpp till 2045. Men lägger ändå till att det är möjligt att lyfta ut projekt från infrastrukturplanen, något som den borgerliga regeringen gjort gällande Norrbotniabanan. Men vill inte svara på om S-MP-regeringen kommer att lyfta ut klimatskadliga motorvägsbyggen.

Flera miljöpartister på lokal nivå är mot den här motorvägen, exempelvis MP i Stockholm. Hur ska man tolka miljö- och klimatministern Per Bolund (MP)? Kommer Miljöpartiet att driva på för att lyfta ut motorvägen från infrastrukturplanen till våren?

Blandad inställning till Tvärförbindelse Södertörn bland riksdagsledamöter

(Bild: riksdagshuset. Foto: Peter Haas / CC BY-SA 3.0)

Att projektet motorvägen Tvärförbindelse Södertörn har fått stor kritik kan ingen ha missat. Det är många stora och viktiga aktörer som kritiserat projektet:

  • Naturvårdsverket. Läs här och här.
  • Trafikforskare. Läs här och här.
  • Naturskyddsföreningen, Jordens vänner och andra miljöorganisationer. Läs här, här, här och här.
  • Cyklister. Läs här och här.
  • Dagens ETC:s ledare. Läs här.
  • Expressens ledare. Läs här.

Men hur är då riksdagspartiernas inställning till motorvägen? Det är något som vi i nätverket Tvärnit Södertörn ville ta reda på så vi mailade alla riksdagsledamöter och frågade dem.

Vi ställde tre tydliga frågor:

  1. Tycker du att det är läge att bygga en motorväg söder om Stockholm under den här klimatkrisen?
  2. Tycker du att klimatforskningen och trafikforskningen ska styra vilka infrastrukturprojekt som ska verkställas?
  3. Tar du ställning för att stoppa motorvägen Tvärförbindelse Södertörn?

Hela mailet går att läsa här. Vi väntade ett bra tag så att alla riksdagsledamöter skulle ha tid att kunna svara på frågorna.

Nedan så redogör vi för partiernas svar.

Vänsterpartiet – 🌎

Fyra svarade från Vänsterpartiet. Svaren kan läsas här.

Jens Holm, som är klimatpolitisk talesperson och ordförande för Trafikutskottet, svarar för hela Vänsterpartiet:

  1. Tycker du att det är läge att bygga en motorväg söder om Stockholm under den här klimatkrisen?

    Nej. Tvärförbindelse Södertörn äventyrar våra klimatmål och skulle sluka viktiga investeringsresurser från andra viktigare projekt. Vi i Vänsterpartiet har lyft problemet med motorvägen flera gånger.
    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/okade-utslapp-fran-vagtrafiken_H610108
    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/ett-transporteffektivt-samhalle_H8021313

  2. Tycker du att klimatforskningen och trafikforskningen ska styra vilka infrastrukturprojekt som ska verkställas?

    Ja. Vi i Vänsterpartiet har lyft det vid flertal tillfällen nu senast i motionen om transporteffektivt samhälle (se ovan).

  3. Tar du ställning för att stoppa motorvägen Tvärförbindelse Södertörn?

    Ja. Vi i Vänsterpartiet kommer göra allt vi kan för att stoppa Tvärförbindelse Södertörn. Vi kommer verka för en infrastrukturpolitik inom naturens ram och där våra klimatmål nås.
    Se gärna vår debattartikel på temat: https://www.mitti.se/debatt/debatt-skrota-tvarforbindelse-sodertorn-bygg-ut-jarnvagen-istallet/repslb!gB6V1y20PYkklza8J2epCw/

Vänsterpartiet gav tydliga och raka svar och svar som går i linje med vad nätverket Tvärnit Södertörn tycker. Det går också i linje med debattartiklar och vad lokala företrädare skrivit vilket man kan se på den här sammanställningen. Därför får Vänsterpartiet betyget: planet 🌎.

Sverigedemokraterna – 🤔

Vi fick inget svar från någon riksdagsledamot från Sverigedemokraterna. Men i den här sammanställningen så är det tydligt att Sverigedemokraterna på viss nivå vill bygga motorvägen. Men på riksplan så är det rätt tyst och ingen svarade på mailet.

Därför får Sverigedemokraterna betyget: något oklart 🤔.

Socialdemokraterna – 🚗

Två svarade från Socialdemokraterna. Svaren kan läsas här.

Socialdemokraternas gruppledare i Trafikutskottet svarade utförligt:

”Stockholmsregionen är en av Europas snabbaste växande huvudstadsregioner. Detta innebär att fler behöver samsas om den befintliga infrastrukturen. Detta gäller inte minst i södra Stockholm där infrastrukturen länge varit eftersatt.

Tvärförbindelse Södertörn (väg 259) är ett viktigt projekt för att skapa en säkrare trafikmiljö för alla trafikanter i Stockholm, inte minst för gående och cyklister. Väg 259 är en av länets mest olycksdrabbade vägar. Framkomligheten är begränsad och det kan försena utryckningsfordonvägen. Vägen är inte heller byggt för tung trafik, vilket försvårar för godstransporter via sjövägen.

Projektet tvärförbindelse Södertörn syftar till att skapa ett nytt, säkrare och mer hållbart trafikstråk. Cyklister och gångtrafikanter separeras från bil- och yrkestrafiken vilket kommer att öka trafiksäkerheten. Trafikverket planerar även för att förenkla möjligheterna att byta transportslag genom att bättre knyta samman cykel- och gångväg med kollektivtrafik. På så sätt kan nya resvanor skapas och smidigare pendling genomföras.

En fjärdedel av vägen kommer att byggas under mark för att skydda viktig natur- och kulturmark och Trafikverket planerar även för så kallade ekodukter.

Tvärförbindelse Södertörn kommer att bli en viktig förbindelse för att minska de långväga lastbilstransporterna och avlasta den redan högt belastade väg- och järnvägsinfrastrukturen. Detta kommer att ge positiva miljöeffekter då sjöfarten har mindre miljöutsläpp per enhet gods än vägtransporter. Hamnen kommer att ha potential att hantera fem till åtta gånger så mycket gods som gamla Frihamnen. Det regionala vägnätet kommer att avlastas, det gäller till exempel den närliggande Södra Länken.

Genom tvärförbindelsen ges också möjligheter till bättre kollektivtrafik genom anpassade trafiklösningar. Vi socialdemokrater ser positivt i möjligheterna att knyta samman södra och norra Stockholm med den så kallande Stockholmsbågen. Genom att koppla samman ett så kallad BRT-system, bus rapid transit, kan Stockholmsregionen få en snabbare och effektivare kollektivtrafik vilket kan skapa nya resmöjligheter och minska biltrafiken.”

Socialdemokraterna var tydliga med sin politik. Deras svar går inte i linje med vad nätverket Tvärnit Södertörn tycker. Deras svar går dock i linje med debattartiklar och vad lokala företrädare skrivit vilket man kan se på den här sammanställningen.

Därför får Socialdemokraterna betyg: bil 🚗

Moderaterna – 🚗

Fem personer från Moderaterna svarade. Svaren kan läsas här.

Maria Stockhaus, ledamot i Trafikutskottet, svarar:

  1. Tycker du att det är läge att bygga en motorväg söder om Stockholm under den här klimatkrisen?

    Vi behöver ett effektivt transportsystem, vi ser att omställningen av alla trafikslag går fort.  Vi har byggt en ny hamn i Norvik som behöver bra anslutande landtransporter (både väg och järnväg). Tvärförbindelse Södertörn är en viktig del av den infrastruktur som behövs i de södra länsdelarna. Vi vill att Tvärförbindelse söndertörn byggs så snart som möjligt,
  1. Tycker du att klimatforskningen och trafikforskningen ska styra vilka infrastrukturprojekt som ska verkställas?

    Forskning ska alltid vara en viktigt del av beslutsunderlaget när vi fattar politiska beslut.
  1. Tar du ställning för att stoppa motorvägen Tvärförbindelse Södertörn?

    Nej, vi moderater tycker att byggandet av Tvärförbindelse Södertörn är en viktig del av Stockholms infrastruktur och borde byggas så fort som möjligt. Vi ser den snabba omställning som sker när det biltrafik och vill bejaka den.

Så Moderaterna är tydliga med att de är för motorvägen. Men all moderater är inte lika positiva till motorvägar. I det första mailet vi fick från moderaten Jan R Andersson så skriver han:

”Jag tycker det är bra att ni jobbar för att stoppa infrastrukturutbyggnaden i Stockholmsområdet då resurserna behövs betydligt bättre i Östra Småland som länge varit eftersatt vad gäller infrastruktur.”

Det här speglade vad vi i nätverket Tvärnit Södertörn trodde, att det finns ett missnöje runt om i landet att allt för mycket resurser går åt att bygga motorvägar i Stockholm när det behövs resurser på annat håll. Men även Jan R Andersson rättade sig i ledet och mailade oss om att stryka sitt svar.

Moderaten Jan Ericson (M) var tydlig med att han till varje pris ville ha en motorväg så han svarade nej på frågan ”tycker du att klimatforskningen och trafikforskningen ska styra vilka infrastrukturprojektsom ska verkställas?”.

Moderaterna var tydliga med sin politik. Deras svar går inte i linje med vad nätverket Tvärnit Södertörn tycker. Deras svar går dock i linje med debattartiklar och vad lokala företrädare skrivit vilket man kan se på den här sammanställningen.

Därför får Moderaterna betyg: bil 🚗

Miljöpartiet – 🌎

Tre personer svarade från Miljöpartiet. Svaren kan läsas här.

Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson, svarar följande på frågorna:

  1. Tycker du att det är läge att bygga en motorväg söder om Stockholm under den här klimatkrisen?

    Nej, alla beslut som tas måste styra mot klimatmålen.

  2. Tycker du att klimatforskningen och trafikforskningen ska styra vilka infrastrukturprojekt som ska verkställas?

    Klimatmålen måste vara utgångspunkt för alla beslut. Vi behöver se över styrningen av Trafikverket och deras arbete så att de ägnar sig åt projekt som leder i rätt riktning – inte till mer utsläpp.

  3. Tar du ställning för att stoppa motorvägen Tvärförbindelse Södertörn?

    Ja. Dessvärre är ju mitt parti dock i minoritet i frågan, de flesta andra partier vill bygga vägen.

Miljöpartiet gav tydliga och raka svar och svar som går i linje med vad nätverket Tvärnit Södertörn tycker. Det går också i linje med debattartiklar och vad lokala företrädare skrivit vilket man kan se på den här sammanställningen. Därför får Miljöpartiet betyget: planet 🌎.

Liberalerna – 🤔/🚗

En person svarade på frågorna, det var Barbro Westerholm. Så här svarade hon:

”Hej!
Det behövs en tvärväg mellan Norviks hamn och E4. Den 60-väg genom tätbebyggt samhälle kan vi inte fortsätta med. Lastbilstrafiken lär vi inte bli av med. För mig är frågan var den vägen ska dras. Det är mig en gåta att inte den vägen planerades så att den var klar när hamnen var färdig.
Mvh
Barbro Westerholm
Riksdagsledamot (L)”

Barbro Westerholm ska ha eloge för att hon svarade på frågorna så att åtminstone någon från Liberalerna gjorde det. Men hon är suppleant i Trafikutskottet och vad vi kan se varken klimatpolitisk eller infrastrukturpolitisk talesperson. Vi hade önskat att någon av Liberalernas klimatpolitiska talespersoner, t.ex. Helena Gellerman (omställning av transportsystemet), kunde ha svarat.

Liberalerna har varit rätt tysta i den här frågan. De uttalanden som har gjorts på lokal nivå är dock positiva till motorvägen.

Därför får Liberalerna betyget: något oklart / bil 🤔/ 🚗.

Kristdemokraterna – 🚗

Tre personer svarade från Kristdemokraterna. Svaren finns här.

Vi fick tyvärr inget svar från Magnus Jacobsson som är trafikpolitisk talesperson för Kristdemokraterna. Men efter ett tag fick vi svar på vårt mail som vi skickat till Ebba Busch. Svaret skickades av Jonathan Lindgren som jobbar på Kristdemokraternas riksdagskansli så vi får utgå från att det är det officiella svaret från Kristdemokraterna. Det lyder så här:

”Kristdemokraterna ser goda möjligheter med Tvärförbindelse Södertörn. Vägförbindelsen behövs för att knyta samman och underlätta flödet av människor och gods i kommunerna söder om Stockholm. Området upplever en stark befolkningstillväxt och när den nya hamnen i Norvik blir operationell kommer godsflödet verkligen behöva tvärförbindelsen så att inte den trafiken istället letar sig upp mot det stora låset bortåt Gullmarsplan.

Projektet står inte i ett motsatsförhållande till klimatkrisen. Ett jämnare och mer effektivt flöde bidrar till en mindre energikrävande trafik än vad trafikproppar representerar. Om man tror att godsflödet och persontransporterna inte kommer förändras alls i närtid, då ska man inte lägga en krona på vägar. Men utsläppen från vägtrafiken minskar i allt snabbare takt. Överflyttningen till biodrivmedel och elektrifiering har börjat på allvar och till 2033 då vägen enligt Trafikverket skulle kunna stå klar, ska vi ha reducerat våra vägtransporter med mer än 70 procent. Omställningen av transporters koldioxidutsläpp gäller väg såväl som vatten.

Tvärförbindelsen Södertörn innebär likt andra infrastrukturprojekt störningar i landskapet vilket är en förlust för den lokala biologiska mångfalden. Detta står i en målkonflikt med andra målsättningar för vårt samhälle. I en sammanvägd bedömning överväger de samhällsekonomiska vinsterna mot dess förluster.

Vårt ställningstagande till Tvärförbindelse Södertörn är positivt.”

Kristdemokraterna var tydliga med sin politik. Deras svar går inte i linje med vad nätverket Tvärnit Södertörn tycker. Deras svar går dock i linje med debattartiklar och vad lokala företrädare skrivit vilket man kan se på den här sammanställningen.

Därför får Kristdemokraterna betyg: bil 🚗

Centerpartiet – 🤔

Två personer svarade på våra frågor. Svaren kan läsas här.

Anders Åkesson, vice ordförande för Trafikutskottet, svarar så här:

”Hej, tack för ert brev, jag kommer att ta ställning till det förslag till hur en landförbindelse mellan den nya hamnen Norvik och omlandet ska utföras då ett konkret förslag, framställt av berörda kommuner och region Stockholm finns framme och blir föremål för en beslutsprocess.

Av klimat och effektivitetsskäl bejakar vi en överflyttning av godstransport från väg och flyg till sjöfart och järnväg. Norvik innebär att ökade volymer gods kan nå Mälardalen sjövägen. Norviks tillkomst och expansion innebär att befintlig transportinfrastruktur på Södertörn måste förstärkas.”

Det här svaret är rätt intressant. Det här är det enda borgerliga partiet som inte entydigt svarar ja till motorvägen. På lokal nivå har företrädare för Centerpartiet varit tydliga förespråkare för vägen. Men på riksnivå har man inte varit lika tydlig.

Därför får Centerpartiet betyg: något oklart 🤔.

Kommentarer från Tvärnit

Svaren från riksdagsledamöterna var klargörande. De flesta svaren var väntade. Vi visste sedan tidigare att Miljöpartiet och Vänsterpartiet tydligt tagit ställning mot motorvägen vilket vi uppskattar. Och vi visste att Moderaterna och Socialdemokraterna tydligt tagit ställning för motorvägen vilket vi så klart beklagar. Men något som framgick var att Liberalerna och Centerpartiet inte har tagit tydligt ställning, i alla fall på riksplan. Visst, Liberalerna i Huddinge har uttalat sig. Och Centerpartiet har lokala företrädare som uttalar stöd för vägen.

Centerpartiet brukade kalla sig ”Alliansens gröna röst” och sågs av många som det självklara borgerliga alternativet om man ville ha mer klimat- och miljöpolitik. Men i Naturskyddsföreningens granskning av riksdagspartiernas miljölöften innan valet 2018 fick Liberalerna bättre poäng än Centerpartiet. Kan Liberalerna ha fått blodat tand av den undersökningen? Och skulle det i så fall kunna påverka partiets inställning til klimatskadliga infrastrukturprojekt som Tvärförbindelse Södertörn?

Vi får se hur det här utvecklar sig.

Naturskyddsföreningen lämnar in kritiska remissvar på flera nivåer

WOW! Motståndet mot motorvägen Tvärförbindelse Södertörn är stort! Väldigt många har skrivit kritiska remissvar.

Här är några:

Och nu kan vi meddela att Naturskyddsföreningen har lagt in flera remissvar på vägplanen.

Riksföreningen

På riksnivå har Naturskyddsföreningen lämnat in ett remissvar. I sammanfattningen kan vi läsa:

Dagens tvåfiliga väg ska ersättas av en fyrfilig, och i vissa delar sexfilig, motortrafikled. Trafiken beräknas öka från 9 500 till 41 000 fordon per dygn år 2045. Även utan vägbygget utgår Trafikverket från att trafiken i regionen kommer att öka kraftigt fram till år 2045. Utöver klimatpåverkan kommer projektet leda till en glesare stadsutveckling och bidra tillett ohållbart behov av transporter.

Naturskyddsföreningen anser att vägen inte kan anläggas eftersom utsläppsmålen i 3 § klimatlagen kräver att vägtrafikarbetet minskar och att det därför inte finns ett varaktigt behov av vägen enligt 10 § väglagen. Naturskyddsföreningen anser att vägplanen inte kan fastställas eftersom projektet inte kan tillåtas enligt 2 kap. och 3 kap. 10 § miljöbalken. Därutöver har Naturskyddsföreningen synpunkter på miljökonsekvensbeskrivningen.

Till följd av den korta tid om 30 dagar som givits för attavgeyttradei samrådet över detta omfattade material som utgör vägplan och miljökonsekvensbeskrivning för en ny motortrafikled,är föreningens yttrande begränsat till de viktigaste invändningarna mot vägens påverkan på klimatmålet och stadsutvecklingen.

Hela remissvaret finns att ladda ner och läsa här.

Stockholms län, Huddinge och Nynäshamn

Naturskyddsföreningen i Stockholms län, Naturskyddsföreningen Huddinge och Naturskyddsföreningen i Nynäshamn har skrivit ett gemensamt remissvar där de avstyrker vägplanen för Tvärförbindelse Södertörn.

Det här är det mest omfattande remissvaret på 16 sidor där de går ner i detalj på flera olika områden. Föreningarnas kritik mot vägplanen delas in i under följande rubriker:

  • Projektets formulerade syfte och mål
  • Kritik mot snäv åtgärdsvalsstudie
  • Ändamål, funktionsmål och hänsynsmål
  • Trafikverkets funktionsmål
  • Kapacitetsbrist i vägnätet ska inte åtgärdas – inducerad trafikökning
  • Tvärförbindelsen platsar inte i ett transporteffektivt framtida samhälle
  • Miljökonsekvensbeskrivningen saknar alternativlösningar
  • Tvärförbindelse Södertörn inte förenlig med klimatmålen och klimatlagen
  • Exploatering av värdefull natur
  • Luftkvalitet – miljökvalitetsnormer för partiklar överskrids
  • Buller – boendemiljö
  • Påverkan på riksintresse friluftsliv och barriäreffekter
  • Gång- och cykelbanor dåligt planerade
  • Vattenkvalitet – sulfidhaltiga jordar
  • Tvärförbindelsens påverkan på resvanor och framtidens resvanor
  • Tvärförbindelse Södertörn motverkar social hållbarhet
  • Kostnadskalkyler

Deras motivering till sin kritik och uppmaningen att skrota vägplanen är kort och kärnfull:

Projektet Tvärförbindelse Södertörn strider mot

● nationella och lokala miljömål

● Sveriges åtaganden på klimatområdet samt

● riksintresse för friluftsliv.

Föreningarna har dessutom gjort mer än vad som kan förväntas av en remissinstans, de har presenterat konkreta alternativa förslag till motorvägen:

  • Trafiksäkra befintliga vägar för gångtrafikanter och cyklister, samt för mötande motorfordon. På vissa delar kan vägen behöva breddas med kollektivtrafikkörfält. Det borde ha gjorts för många år sedan.
  • Kollektivtrafik ska i största mån prioriteras då målet är att invånarna ska fortsätta välja hållbara transporter. Inför nya buss- och stombusslinjer, direktbusslinjer för att minska restiden, ökad turtäthet, signalprioriteringar för kollektivtrafiken, busskörfält på belastade vägar. Det är också viktigt att göra kollektivtrafiken prismässigt mer attraktiv än bilen.
  • Gång- och cykelförbindelser ska vara gena, funktionella och attraktiva. I det förslag som nu presenterats har inte tillräcklig hänsyn tagits till dessa trafikslag och deras behov.
  • Trafikverket ska utreda möjligheten till spårutbyggnad för både person- och godstransporter. Vi anser det felaktigt att Trafikverket redan i åtgärdsvalsstudien valde bort att utreda fler spårförbindelser. Ett sådant exempel är en ny järnväg i tvärled, som bedömdes som intressant, men valdes bort på grund av att den ansågs falla utanför den tidshorisont som valdes för åtgärdsvalsstudien.
  • Bygg dubbelspår till Nynäshamn och omlastningsterminaler för att kunna frakta betydligt mer gods från Norviks hamn på järnväg. Det måste finnas kapacitet för att frakta gods på järnvägen samtidigt som pendeltågstrafiken ska kunna utökas.
  • Inför differentierade hamnavgifter och andra regleringar för att styra över gods på järnväg och regional sjöfart. Det måste vara billigare att välja det klimatsmarta transportalternativet.

Hela remissförslaget finns att ladda ner och läsa här.

Haninge

Naturskyddsföreningen i Haninge har också skickat in ett remissvar. I det tar föreningen upp flera saker, bland annat:

  • En större barriäreffekt i Haninge vilket påverkar gröna kilen (Hanvedenkilen) negativt
  • Ökad biltrafik till naturreservatet Rudan vilket stör vissa djurarter och friluftslivet med fossila utsläpp och buller
  • Tveksamheter med siffror gällande avseende påverkan på luftkvalitet eller utsläpp av växthusgaser
  • Världen har förändrats sedan ÅVS (Trafikverkets åtgärdsvalstudie) beslutades 2013
  • Det saknas riktade åtgärder kollektivtrafiken vilket krävs för att minska utsläppen av växthusgaser
  • Projektet misslyckas med att uppnå projektets egna hänsynsmål om begränsad klimatpåverkan
  • Projektet misslyckas med att uppnå projektets egna hänsynsmål om intrång i värdefulla natur- och kulturmiljöer
  • Projektet misslyckas med att uppnå projektets egna funktionsmål avseende att göra cykeln mer attraktiv. Att cykla bredvid en fyrfilig motorväg som bullrar, spyr ut avgaser och sprider uppslitna metaller och partiklar från vägbanan kan inte ses som attraktivt av cyklister eller gångtrafikanter
  • Projektet misslyckas med att uppnå projektets egna hänsynsmål: Vattenkvalitet. Projektet har ingen ekologisk eller juridiskt hållbar plan över hur Miljöbalkens och EU-rättens krav på vattenkvalitet ska följas i projektet

Hela remissvaret finns att ladda ner och läsas här.

För oss som har följt det här klimatskadliga projektet under många år så blir det tydligare och tydligare att det är helt orimligt att bygga den här vägen.

Tvärnit skriver kritiskt remissvar om vägplanen

Igår skickade vi i nätverket Tvärnit Södertörn in vårt remissvar till Trafikverket gällande vägplanen för Tvärförbindelse Södertörn. Flera andra har skrivit remissvar. Här är några:

Har du eller din förening också skrivit ett remissvar? Eller känner du till någon som har? Maila oss på tvarnitsodertorn@gmail.com.

Nedan går att läsa hela vårt remissvar. Eller så kan man ladda ner som pdf här.

Yttrande från Tvärnit Södertörn gällande vägplan för väg 259 Tvärförbindelse Södertörn

Tvärnit Södertörn är ett nätverk av föreningar och privatpersoner som tar ställning mot byggandet av den klimatskadliga motorvägen Tvärförbindelse Södertörn. 

Vi vill med detta remissyttrande göra vår åsikt hörd: stoppa motorvägen Tvärförbindelse Södertörn.

Nätverket Tvärnit Södertörn har fått förlängd remisstid till 10 mars.

Vår namninsamling “Stoppa motorvägen Tvärförbindelse Södertörn”

Vi i Tvärnit Södertörn har skapat en namninsamling för att stoppa motorvägen Tvärförbindelse Södertörn. Namninsamlingen är digital och är fortfarande öppen. 

I texten till namninsamlingen skriver vi:

“Många känner till att motorvägsbyggen ökar utsläppen av växthusgaser och ökar biltrafiken. Därför har protesterna alltid varit stora mot motorvägsbyggen som Förbifart Stockholm.

Men få känner till det okända motorvägsbygget Tvärförbindelse Södertörn, förlängningen av Förbifart Stockholm söder om Stockholm.

Tvärförbindelse Södertörn är ett vägprojekt på en 20 kilometer ny sträckning av väg 259 från E4/E20 vid Skärholmen/Kungens kurva, via Flemingsberg till väg 73 vid Haninge centrum.

Lastbilstrafik på Södertörn förväntas öka i och med att Norvik hamn blir klar. Det anges som skäl för att bygga motorvägen. Men det finns andra sätt att hantera godstrafik från hamnen, exempelvis genom att bygga dubbelspår på Nynäsbanan och andra anpassningar.
Naturvårdsverket har sågat projektet vid fotknölarna för att man inte alls tar hänsyn till klimataspekterna och att trafiken kommer att öka. De har kritiserat det planerade motorvägsbygget i ett antal remissvar.

[…]

Tycker du också att satsningar på infrastruktur ska gå till projekt som kommer minska trängseln, minska utsläppen och göra att vi når våra klimatmål? Skriv under du också för att stoppa den klimatskadliga motorvägen Tvärförbindelse Södertörn!”

I skrivande stund har 1188 personer skrivit under den. Vi är alltså många som anser att man inte ska bygga den här motorvägen under rådande klimatkris och att man istället bör satsa på hållbara transportalternativ.

Nätverkets synpunkter på vägplanen

Vi i nätverket Tvärnit Södertörn vill lyfta fram följande synpunkter på vägplanen:

  • Trafikverket lutar sig på en trafikprognos med ökad biltrafik, inte på en trafikprognos som skulle vara aktuell om Sverige ska nå klimatmålen.
  • Tvärförbindelse Södertörn kommer enligt Trafikverkets egna siffror innebära ökad biltrafik.
  • Trafikverket har inte tagit till sig av den kritik av projektet som Naturvårdsverket har lyft fram, nämligen att vägen kommer att ge bilen en ökad konkurrensfördel jämfört med kollektivtrafik, gång- och cykeltrafik.
  • Trafikverket räknar inte med den ökade klimatpåverkan av vägens användande, bara klimatpåverkan vid byggande, drift och underhåll.
  • Motorvägen kommer att få negativ påverkan på värdefull natur och på friluftslivet, något Naturskyddsföreningen har uppmärksammat.
  • Trafikverket har frångått sin egen arbetsstrategi fyrstegsprincipen, tänk om, optimera, bygg om, bygg nytt. De har i princip direkt gått till det sista steget bygg nytt. Åtgärdsvalsstudien är föråldrad samt att den gjordes alltför snävt. Däribland valdes flera intressanta spåralternativ bort med motiveringen att de inte skulle hinna utredas inom den satta tidsramen.
  • Trafikverket har inte på allvar undersökt hur Nynäsbanan kan utvecklas med dubbelspår, nya terminaler, osv. för att få över gods från Norviks hamn på räls.
  • Trafikverket har inte på allvar undersökt olika styrmedel och regleringar som kunde vara aktuella för att få mer gods från Norviks hamn att gå på räls.
  • Mycket har hänt sedan projektet Tvärförbindelse Södertörn startades. Trafikverket måste förhålla sig till Parisavtalet och Sveriges klimatlag vilket vi anser att man inte har gjort.
  • Planeringen för cykelvägar är undermålig. Det innebär bristande säkerhet, farliga korsningar och långa omvägar för cyklisterna.
  • Motorvägen riskerar att slå ojämlikt, att gynna bilägare (där män är överrepresenterade) på bekostnad av resenärer i kollektivtrafik, gång- och cykeltrafik (där kvinnor och låginkomsttagare är överrepresenterade).
  • Motorvägen riskerar negativa hälsoeffekter i form av sämre luftkvalitet och buller, något som riskerar att även det slå ojämlikt och drabba låginkomsttagare i större grad.

Motorvägsprojektet Tvärförbindelse Södertörn har fått hård kritik från flera håll. Några av kritikerna är Naturvårdsverket, Naturskyddsföreningen, Jordens Vänner, Vårby-Fittja hembygdsförening och cykelbloggare.

Naturvårdsverket skriver i sitt tidigare samrådsyttrande:

“I den samlade effektbedömningen framgår att tillgängligheten ökar ”främst för de som
använder bil”, ”tvärförbindelsen gynnar främst bilresor”, ”tvärförbindelsen ökar
bilens konkurrensfördel”. Det innebär att andelen resande med bil kommer att
öka på bekostnad av andelen resande med mer hållbara färdsätt – kollektivtrafik,
gång-, och cykeltrafik. Detta går stick i stäv mot såväl nationella och regionala
mål för hållbar utveckling av transportsystemet.”

Hållbara transporter

Vi i nätverket Tvärnit Södertörn anser att klimatförändringar måste tas på allvar och att infrastrukturprojekt ska utgå ifrån att man ska nå klimatmålen. För att göra detta måste den ansvarande myndigheten planera för mindre bilkörning.

Tvärförbindelse Södertörn bidrar dessutom aktivt till att försämra förutsättningarna för mer hållbara transporter. Att bygga snabbspårvägen Spårväg syd försvåras t.ex som en direkt konsekvens, något som Naturvårdsverket har påpekat. Möjligheterna att skapa attraktiv och gen infrastruktur för gång- och cykel försvåras och befintliga stråk försämras i många fall till förmån för massbilism.

Dessvärre verkar Trafikverket strunta i detta, vilket Tvärförbindelse Södertörn är ett mycket tydligt exempel på. Men det går längre än så. Trafikverket har skrivit ett inriktningsunderlag inför kommande statliga transportinfrastrukturplanering. Detta dokument har mötts av kraftig kritik från Naturvårdsverket som avstyrker underlaget eftersom de anser att det behöver ta mer hänsyn till Sveriges klimatmål, luftkvalitetsmål och övriga nationella miljömål. Även 18 forskare inom hållbar mobilitet, transporter och transportplanering har kritiserat underlaget hårt i en artikel i Dagens Samhälle med titeln “Det krävs ett rejält omtag i transportplaneringen”. De går faktiskt så långt i sin kritik att de menar att regeringen behöver ge Trafikverket i uppdrag att arbeta med åtgärder som kan påverka val av transportsätt och leda till effektivare användning av befintlig infrastruktur.

Att bilkörningen måste minska är något som även Länsstyrelserna har tagit upp.

Nätverkets förslag

Nätverket anser att följande måste ske:

  • Projektet att bygga motorvägen Tvärförbindelse Södertörn måste läggas ner.
  • Trafikverket måste utgå ifrån att klimatmålen ska nås och ha prognoser som går i linje med det.
  • Trafikverket måste följa sin egna fyrstegsprincip: tänk om, optimera, bygg om, bygg nytt.
  • Trafikverket behöver utreda andra alternativ till att bygga en stor motorväg. Några saker som bör undersökas är: satsningar på järnvägen, säkerhetsanpassningar av befintliga vägar, fler kollektivkörfält och fler cykelvägar.
  • Trafikverket behöver utreda vilka möjliga styrmedel, regleringar och förbud som kan användas för att få över mer lastbilstrafik från Norviks hamn till järnväg.

Det är dags att klimatkrisen tas på allvar. Då kan vi inte bygga klimatskadliga motorvägar.

/Nätverket Tvärnit Södertörn, 2021-03-10

Länkar

Tvärnit Södertörns hemsida
https://tvarnitsodertorn.se

Tvärnit Södertörns facebook-sida
https://www.facebook.com/tvarnitsodertorn

Stoppa motorvägen Tvärförbindelse Södertörn, Tvärnit Södertörns namninsamling
https://www.mittskifte.org/petitions/stoppa-motorvagen-tvarforbindelse-sodertorn

Samråd för anläggande av väg 259 Tvärförbindelse Södertörn i Huddinge, Botkyrka och Haninge kommun, Stockholms län (TRV 2015/71169), Naturvårdsverket, 2017-01-27
http://www.naturvardsverket.se/upload/stod-i-miljoarbetet/rattsinformation/rattsfall/jarnvagar/sodertornsleden/nv-samradsyttrande-tvarforbindelse-sodertorn-17-01-27.pdf

Länsstyrelserna: Planera för mindre bilkörning, Sveriges Radio, 2021-02-19
https://sverigesradio.se/artikel/lansstyrelserna-planera-for-mindre-bilkorning

Transportinfrastrukturplanering viktig för att nå Sveriges klimatmål, Naturvårdsverket, 2021-02-08
https://www.naturvardsverket.se/Nyheter-och-pressmeddelanden/Transportinfrastrukturplaneringen-viktig-for-att-na-Sveriges-klimatmal/

Det krävs ett rejält omtag i transportplaneringen, Dagens Samhälle, 2021-01-29
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/det-kravs-ett-rejalt-omtag-i-transportplaneringen-35164

Tvärnit intervjuas av Sveriges Radio

Äntligen så händer det grejer! Klimataspekterna av motorvägen Tvärförbindelse Södertörn diskuteras och många får upp ögonen för att det faktiskt planeras en stor motorväg söder om Stockholm. Senaste dagarna har vi kunnat läsa följande artiklar:

Vi i nätverket Tvärnit Södertörn har hållit på nu i flera år för att driva opinion för att stoppa motorvägsbygget. Vi består av föreningar och privatpersoner som tar ställning mot motorvägen.

Idag blev Marica Lindblad från nätverket intervjuad av Sveriges Radio. Hela intervjun finns här nedan: (4 minuter och 41 sekunder).

Maria LindBlad, aktiv i nätverket Tvärnit Södertörn

Ett smakprov från intervjun:

Journalisten: Vad är det som är dåligt med det här tycker du?

Marica: Dels är det att vi står uppe mitt i en akut klimatkris och ett av våra stora statliga viktiga verk, Naturvårdsverket, har kritiserat projektet upprepade gånger under flera års tid och visar att det både motverkar klimatmålet men också fler av de nationella miljömålen och gör stora intrång i grönområden, flera naturreservat och också riksintresse friluftsliv så det finns många faktorer som pekar på att det här projektet bör inte genomföras.

[…]

Marica: Sedan har man valt bort att utreda möjligheterna till ytterligare spårtrafik så det tycker vi också är en av de mycket viktiga grundstenarna som man bör ha för att göra ett helt nytt omtag.

Håller du med oss i nätverket Tvärnit Södertörn om att motorvägen måste stoppas? Då kan du skriva under vår namninsamling. Du kan också följa vårt arbete via vår facebook-sida och dela vidare våra inlägg.

V och MP säger nej till Tvärförbindelse Södertörn

I dagarna gick remisstiden ut för vägplanen för Tvärförbindelse Södertörn, något som vi har skrivit om och gjort guider för tidigare. I samband med det så har motorvägens påverkan på klimat, natur, rekreation och ojämlikhet uppmärksammats:

Den senaste tiden har också biltrafiken diskuterats. Här är några av de senaste artiklarna:

Det finns alltså ett stort motstånd mot Tvärförbindelse Södertörn och nya motorvägar från miljöorganisationer, myndigheter och forskare.

Nu när Tvärförbindelse Södertörn har uppmärksammats i media igen till följd av att vägplanen ställts ut för granskning så har både Vänsterpartiet och Miljöpartiet sagt att de är emot vägen.

Miljöpartiet Huddinge skrev på sin facebook-sida om att Miljöpartiet har skrivit remissvar:

Miljöpartiet i Region Stockholm och sju kommuner på Södertörn går i ett remissvar till hård attack mot planerna på Tvärförbindelse Södertörn.
Motorväg och tunnlar är tänkt att knyta samman Nynäsvägen med E4/E20, ett projekt som beräknas kosta mellan 10 och 15 miljarder kronor – men MP befarar att trafikvolymerna ökar.
”Tvärtemot alla miljömål, riskerar det här att öka biltrafiken, inte minska den”, säger oppositionsrådet i Huddinge, Anders Lönroth (MP).”

Vänsterpartiet Haninge länkade till en debattartikel från Vänsterpartiet på sin facebook-sida:

Vi i Vänsterpartiet har varit och fortsätter vara tydliga. Vi ska inte satsa på nya motorvägar som ökar privatbilismen, tränger undan kollektivtrafiken och cyklingen och skapar mer klimatutsläpp. Vi vill se klimatsmarta satsningar som utökad järnvägskapacitet, satsning på infrastruktur för kollektivtrafik och cykling och göra det billigare och smidigare att välja hållbara alternativ.

Det är inte första gången som Vänsterpartiet och Miljöpartiet har uttryckt sig kritiskt mot motorvägen. Men än så länge är det bara de partierna som uttryckt sig kritiskt. Under sidan Vad tycker partierna? har vi listat några länkar till hur partierna har uttryckt sig.

Vi i nätverket Tvärnit Södertörn hoppas att fler partier förstår att nya motorvägar inte är lösningen på klimatkrisen som vi befinner oss i mitt i. Därför har vi tidigare skickat ut ett mail till varje riksdagsledamot och frågat om de är för vägen eller mot vägen. Vi ställde tre tydliga frågor:

  1. Tycker du att det är läge att bygga en motorväg söder om Stockholm under den här klimatkrisen?
  2. Tycker du att klimatforskningen och trafikforskningen ska styra vilka infrastrukturprojekt som ska verkställas?
  3. Tar du ställning för att stoppa motorvägen Tvärförbindelse Södertörn?

Vi kommer inom kort att publicera de svar som kommit it.

Enkel guide för att göra ditt eget yttrande på 3 minuter till Trafikverket

Motorvägen Tvärförbindelse Södertörn är ute för granskning fram till 23 februari. Det betyder att fram tills dess har alla rätt att skicka in egna yttrande till Trafikverket.

Det här motorvägsprojektet borde aldrig ha satts igång. Projektet har kritiserats hårt av bl.a. Naturvårdsverket, Jordens vänner och Naturskyddsföreningen.

Det kan kännas svårt att veta var man ska börja och hur man ska skriva ett yttrande. Men det är faktiskt rätt lätt! Därför tänkte vi hjälpa dig med att skriva ett email till Trafikverket. Det tar ca 3 minuter att göra det här.

Man kan skriva långa remissvar och korta remissvar. Här är ett lite längre av Vårby-Fittja hembygdsförening. Och här är Jordens Vänners remissvar. Om du vill lära dig mer om vägen och skriva mer hittar du mycket intressant under sidan material.

Så här gör du:

Öppna upp ditt mailprogram och skapa ett nytt mail:

Till: investeringsprojekt@trafikverket.se

Ämnesrad: Synpunkter gällande ärendenummer TRV 2017/27

Själva mailtexten gör du genom att kopiera de delar nedanför som du tycker är bra.

Förslag på inledning (välj en)

Hej Trafikverket, 

Här kommer mina synpunkter på Väg 259 Tvärförbindelse Södertörn, ärendenummer TRV 2017/27.


Kära Trafikverket,

Här får ni mina tankar om motorvägen Tvärförbindelse Södertörn, ärendenummer TRV 2017/27

Sammanfattning (välj en)

Jag kommer här att förklara varför jag anser att motorvägen Tvärförbindelse Södertörn bör stoppas.


Nedan så kan ni finna motivering till varför jag tycker att motorvägen aldrig bör ha påbörjats och varför projektet bör läggas ner.


Det här motorvägsprojektet är föråldrat och löser inte de utmaningar som vi står inför. Jag ska förklara varför.

Om klimatet (välj en)

Transportsektorn står för ungefär en tredjedel av Sveriges klimatpåverkan. Riksdagen har fattat beslut om att klimatpåverkan från inrikes transporter ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010, som ett etappmål på vägen mot nollutsläpp 2045. 


Riksdagen har antagit ett klimatpolitiskt ramverk som innehåller en klimatlag, ett klimatpolitiskt råd och nya klimatmål. Sveriges utsläpp ska vara netto-noll senast år 2045, och vi ska då inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären. I en en fördjupad utredning av Naturvårdsverket redogörs för en rad nödvändiga samhällsförändringar. Ett exempel är bebyggelse ska planeras så att resandet mellan städer och tätorter går i linje med klimatmålen och bilberoendet ska minska.

Naturvårdsverkets kritik

Naturvårdsverket kritiserar vägen ordentligt. De menar att den inte uppfyller lagkraven.


Naturvårdsverket kritiserar projektet. De har skrivit följande:

“Det kommer inte räcka med effektivare fordon och ökad andel förnyelsebara drivmedel för att nå våra nationella klimatmål för transportsektorn. Biltrafikarbetet behöver också minska. Projektet är, trots förbättringar för kollektivtrafik och cykel, främst inriktat på ökad framkomlighet för biltrafik. Det kommer att ge bilen en ökad konkurrensfördel jämfört med kollektivtrafik, gång- och cykeltrafik. I sin tur främjar det en utglesad stadsbebyggelse med ökad transportefterfrågan och klimat- och miljöpåverkan.

Trots att projektets klimatpåverkan och många andra av projektets miljöeffekter, hänger samman med trafikarbetet saknar samrådsunderlaget i stort sett redovisning av trafikmängder och deras fördelning på olika trafikslag. Denna brist hos samrådsunderlaget försvårar ett konstruktivt samråd kring trafikledens utformning i syfte att minska dess klimatpåverkande utsläpp. Samrådsunderlaget kan inte anses uppfylla miljöbedömningsförordningens krav. Naturvårdsverket uppmanar Trafikverket att genomföra ytterligare samråd i bred krets med ett ändamålsenligt underlag i fråga om trafik och klimatpåverkande utsläpp.”

Om miljö och natur (välj en)

Naturskyddsföreningen har kritiserat projektet för att påverka naturen negativt. Naturreservat och skogar kommer att påverkas. Det finns även flera gröna svaga samband som kommer att försämras.


Det kommer att ske stor exploatering av värdefull natur, många hektar i de olika reservaten exploateras. Det finns även problematik kring sulfidhaltiga jordar/berg.

Minska biltrafiken (välj en)

Fyra trafikforskare skrev i oktober 2020 en debattartikel i SvD med titeln ”Stoppa vägbyggen som går emot klimatmålen”. De skrev:

“Med klimatutmaningen vi står inför är det orimligt att investera i vägutbyggnader som dels bara kan motiveras utifrån prognoser om ökade vägtransporter, dels genererar ökad biltrafik. Även redan beslutade projekt bör omprövas”.

Jag håller med trafikforskarna. Hela projektet bör ompövas.


I januari 2021 skrev 18 forskare inom hållbar mobilitet, transporter och transportplanering en debattartikel i Dagens Samhälle med titeln “Det krävs ett rejält omtag i transportplaneringen”. Där kritiserar de Trafikverket för att Trafikverket baserar sina prognoser som pekar på fortsatt kraftig trafiktillväxt, bland annat 27 procents ökat bilresande till 2040. Men vi måste få ner trafiken. Forskarna skriver att regeringen behöver ge Trafikverket i uppdrag att arbeta med åtgärder som kan påverka val av transportsätt och leda till effektivare användning av befintlig infrastruktur. Jag håller helt med om det här.


Länsstyrelserna uppmanar till att planera för mindre bilkörning. Det måste göras mer för att transporterna i samhället inte ska öka, anser landets alla Länsstyrelser som nu kritiserar delar av Trafikverkets förslag till långsiktig planering vilket man kan höra i SR. De tycker att Trafikverket måste planera annorlunda för att få fler att resa mer effektivt, eftersom det är viktigt med tanke på klimatmålen.

Buller (välj en)

Bullernivån kommer att öka under vägbygget och efter vägbygget när alla bilar och lastbilar kör där. Hur kommer det här att slå ur ett socioekonomiskt perspektiv?


Den ökade bullernivån kommer att vara negativ för både människor och djur. 

Utred järnvägssatsningar mer (välj en)

Ett stort argument för motorvägen har varit att det förväntas åka mer lastbilar på Södertörn pga Norviks hamn. Men Trafikverket har inte på allvar undersökt möjligheterna med att föra över godset på järnväg. Man låter marknaden bestämma och hoppas på det bästa.


Utred hur man kan få över den stora majoriteten av godset från Norviks hamn på järnväg. Vilka satsningar behövs? Behövs det mer omlastningscentraler? När behöver dubbelspår vara utbyggt på hela Nynäsbanan? Vilka ekonomiska styrmedel behövs? Kan man införa regleringar eller förbud av olika slag för att tvinga över godset på järnväg istället för att godset går på vägar med lastbil.

Kollektivtrafik och cykel (välj en)

Trafikverket försöker sälja in projektet genom att det ska vara en satsning på kollektivtrafiken. Men Naturvårdsverket har kritiserat projektet och menar att vägen kommer att ge bilen en ökad konkurrensfördel jämfört med kollektivtrafik, gång- och cykeltrafik.


Vad hade man kunnat göra för satsningar på kollektivtrafik och cykeltrafik för de här pengarna? Hur hade man kunnat anpassa vägar för att ha kollektivtrafikkörfält? Hur många cykelmotorvägar hade man kunnat bygga för de här pengarna? Hur många år hade man kunnat erbjuda gratis kollektivtrafik i Stockholms län för de här pengarna?


Flera cyklister (både bloggare och privatpersoner) har granskat projektets “satsningar” på cykelväg. Det är tydligt att Tvärförbindelse Södertörn inte är en satsning för cykling. Med en bråkdel av pengarna kunde man göra mycket större satsningar för cykeltrafik.

Kostnader (välj en)

Vägbygget förväntas kosta 10 miljarder kronor. Men den är bara finansierad till hälften. De här pengarna kan användas på ett bättre sätt för att främja hållbara resor.


Lägg inte fler miljarder kronor på motorvägsbyggen. Satsa istället på järnvägen, kollektivtrafik och cykel.

Avslutning (välj en)

Backa inte in i framtiden! Bygg inte motorvägar som ökar trafiken och utsläppen när vi enligt all forskning måste göra tvärtom.

Undersök istället alternativ till motorväg. Här är förslag på några alternativa långsiktiga lösningar:

1. Trafiksäkra befintliga vägar för gångtrafikanter och cyklister, samt för mötande motorfordon. På vissa delar kan vägen behöva breddas med kollektivtrafikkörfält. Det borde ha gjorts för många år sedan.

2. Bygg dubbelspår till Nynäshamn och omlastningsterminaler för att kunna frakta betydligt mer gods från Norviks hamn på järnväg. Det måste finnas kapacitet för att frakta gods på järnvägen samtidigt som pendeltågstrafiken ska kunna utökas.

3. Inför differentierade hamnavgifter och andra regleringar för att styra över gods på järnväg och regional sjöfart. Det måste vara billigare att välja det klimatsmarta transportalternativet. 

4. Underlätta för kollektivtrafiken på Södertörn. Inför nya buss- och stombusslinjer, direktbusslinjer för att minska restiden, ökad turtäthet, signalprioriteringar för kollektivtrafiken, busskörfält på belastade vägar. Det är också viktigt att göra kollektivtrafiken prismässigt mer attraktiv än bilen.


Använd istället pengarna för att trafiksäkra de vägar som har problem, bygg dubbelspår till Nynäshamn, inför styrmedel, regleringar och förbud för att tvinga över godset från Norviks hamn till järnväg, bygg fler busskörfält, gör det billigare och smidigare att använda kollektivtrafiken, cykel och gång istället för bil.

Namnunderskrift 

(Skriv här under med ditt namn)

Sådär! Nu har du skrivit ett remissyttrande! Du kan ju självklart ändra, ta bort och lägga till vad du vill. Men nu har du bidragit till att hjälpa oss att stoppa den här vägen. Tack för hjälpen!