Regeringen gav motorvägen tummen upp men miljörörelsen ger tummen ner

Tvärförbindelse Södertörn är en planerad två mil lång motorväg söder om Stockholm. Vi i nätverket Tvärnit Södertörn har i flera år tillsammans med fler organisationer i miljörörelsen arbetat för att få ett stopp för bygget.

Vi har anordnat demonstration, skrivit debattartiklar, anordnat naturguidning där motorvägen planeras gå och där närboende kommer påverkas, skickat öppet brev till Trafikverkets generaldirektör och hjälpt till med överklagan. Allt med förhoppningen att regeringen ska ta sitt förnuft till fånga och göra som Wales och stoppa motorvägar som strider mot klimatmålen.

Bland annat Naturskyddsföreningen Huddinge har skrivit ett otroligt gediget överklagande som man kan läsa här (pdf).

I dagarna har vi kunnat läsa om att regeringen gav grönt ljus till motorvägen och tummen ner till alla de överklaganden som kommit in mot vägplanen för Tvärförbindelse Södertörn. Man kan läsa regeringens beslut här (pdf).

Naturskyddsföreningen var snabbt ute och kritisera beslutet bland annat i Sveriges Radio P4 och i programmet Med Ylva, Farzad och August.

Är motorvägen redan utdaterad?

Ett argument för motorvägen har varit att det behövs en motorväg för att transportera gods via lastbilar till följd av den nya hamnen Norviks hamn utanför Nynäshamn. Om man vill så kan man föra över godset till järnväg. Om just detta ställde riksdagsledamoten Linda Westerlund Snecker (V) en interpellation till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD):

”Enorma vägbyggen, såsom den planerade motorvägen Tvärförbindelse Södertörn i södra Stockholm, är inte förenliga med klimatmålen. Förespråkarna för Tvärförbindelse Södertörn hävdar att motorleden behövs för att transportera godset till och från hamnen Norvik i Nynäshamn. Vänsterpartiet menar att det i stället behövs transporteffektiva och klimatvänliga lösningar: Godset i Norviks hamn ska transporteras över till järnväg – inte till lastbil.
[…]
Vilka åtgärder tänker statsrådet vidta för att säkerställa att överflyttning av gods från väg till järnväg intensifieras?”

Nästa steg – rättsprövning

Nu kommer Naturskyddsföreningen att begära om rättsprövning hos Högsta förvaltningsdomstolen.

Vill du veta mer?

Då kan du läsa några av de senaste nyheterna om Tvärförbindelse Södertörn här:

Lämna en kommentar