I dagarna gick remisstiden ut för vägplanen för Tvärförbindelse Södertörn, något som vi har skrivit om och gjort guider för tidigare. I samband med det så har motorvägens påverkan på klimat, natur, rekreation och ojämlikhet uppmärksammats:
- Bättre för klimatet att skrota motorvägen. Naturskyddsföreningen skriver debattartikel om Tvärförbindelse Södertörn.
- Nya vägbygget drabbar fattiga mest. Dagens ETC skriver om Tvärförbindelse Södertörn.
- Vårby-Fittja hembygdsförening kritiserar Tvärförbindelse Södertörn. Hembygdsföreningen har lämnat remissvar på vägplanen.
- Trafikverket har ännu en gång glömt bort fyrstegsprincipen i planeringen av tvärförbindelse Södertörn. Jordens Vänner har lämnat remissvar på vägplanen.
Den senaste tiden har också biltrafiken diskuterats. Här är några av de senaste artiklarna:
- Det krävs ett rejält omtag i transportplaneringen, trafikforskare skriver i Dagens Samhälle
- Naturvårdsverket till Trafikverket: gör om, gör rätt. Vi bloggade om att Trafikverket återigen fått svidande kritik från Naturvårdsverket
- Länsstyrelserna: Planera för mindre bilkörning. Länstyrelserna säger att det måste göras mer för att transporterna i samhället inte ska öka.
Det finns alltså ett stort motstånd mot Tvärförbindelse Södertörn och nya motorvägar från miljöorganisationer, myndigheter och forskare.
Nu när Tvärförbindelse Södertörn har uppmärksammats i media igen till följd av att vägplanen ställts ut för granskning så har både Vänsterpartiet och Miljöpartiet sagt att de är emot vägen.
Miljöpartiet Huddinge skrev på sin facebook-sida om att Miljöpartiet har skrivit remissvar:
Miljöpartiet i Region Stockholm och sju kommuner på Södertörn går i ett remissvar till hård attack mot planerna på Tvärförbindelse Södertörn.
Motorväg och tunnlar är tänkt att knyta samman Nynäsvägen med E4/E20, ett projekt som beräknas kosta mellan 10 och 15 miljarder kronor – men MP befarar att trafikvolymerna ökar.
”Tvärtemot alla miljömål, riskerar det här att öka biltrafiken, inte minska den”, säger oppositionsrådet i Huddinge, Anders Lönroth (MP).”

Vänsterpartiet Haninge länkade till en debattartikel från Vänsterpartiet på sin facebook-sida:
Vi i Vänsterpartiet har varit och fortsätter vara tydliga. Vi ska inte satsa på nya motorvägar som ökar privatbilismen, tränger undan kollektivtrafiken och cyklingen och skapar mer klimatutsläpp. Vi vill se klimatsmarta satsningar som utökad järnvägskapacitet, satsning på infrastruktur för kollektivtrafik och cykling och göra det billigare och smidigare att välja hållbara alternativ.

Det är inte första gången som Vänsterpartiet och Miljöpartiet har uttryckt sig kritiskt mot motorvägen. Men än så länge är det bara de partierna som uttryckt sig kritiskt. Under sidan Vad tycker partierna? har vi listat några länkar till hur partierna har uttryckt sig.
Vi i nätverket Tvärnit Södertörn hoppas att fler partier förstår att nya motorvägar inte är lösningen på klimatkrisen som vi befinner oss i mitt i. Därför har vi tidigare skickat ut ett mail till varje riksdagsledamot och frågat om de är för vägen eller mot vägen. Vi ställde tre tydliga frågor:
- Tycker du att det är läge att bygga en motorväg söder om Stockholm under den här klimatkrisen?
- Tycker du att klimatforskningen och trafikforskningen ska styra vilka infrastrukturprojekt som ska verkställas?
- Tar du ställning för att stoppa motorvägen Tvärförbindelse Södertörn?
Vi kommer inom kort att publicera de svar som kommit it.