Pressmeddelande: Miljörasism där motorvägen Tvärförbindelse Södertörn ska fram

Tvärförbindelse Södertörn är en planerad motorväg som kommer gå från Kungens kurva och Haninge centrum. Vägen kommer leda till ökad trafik, ökade utsläpp, luftföroreningar och hälsoskadliga partiklar och bullernivåer speciellt där motorvägen går upp från tunnel i jorden til markplan.

– Vi blir ju helt instängda av vägar runtomkring, säger en boende i Vårby Haga.

Nätverket Tvärnit Södertörn har tillsammans med Hyresgästföreningen i Vårby Haga pratat med boende om den planerade motorvägen. De har inte fått information om hur byggandet av motorvägen kommer att påverka dem eller hur motorvägen påverkar dem när den är färdigbyggd. Motorvägen och dess tunnelmynning in i Masmoberget kommer att vara alldeles intill deras boende.

Bild från OpenStreetMap. Masmo/Vårby Haga är ingringat med rött

– Invånarna är så tacksamma att vi kommer hit och informerar. Otroligt att de inte fått information om hur deras boendemiljö ska förändras, säger Lise-Lott Kolessar från nätverket Tvärnit Södertörn.

Ellen och Kerstin informerar boende. Vid användning, ange bild: ”Tvärnit Södertörn”

Vårby Haga, som ligger vid tunnelbanestationen Masmo, är en del av Vårby, som är en kommundel i Huddinge. I senaste riksdagsval låg deltagande i valdistriktet Haga och det angränsande valdistriktet Vårby Gård (vars befolkning också kommer påverkas av motorvägen) strax under 60%. Andelen med utländsk bakgrund i valdistriken är 70-80%. Där bor huvudsakligen låginkomsttagare.

– Det här tycker jag är en tydlig form av miljörasism där man bryr sig mindre om att tillvarata synpunkter från boende i områden där många har utländsk bakgrund. I ett område som Vårby där valdeltagandet är lågt så bör även extra insatser göras för att informera de boenden om hur motorvägsbygget påverkar dem. Uppenbarligen har det inte gjorts, säger Samuel Skånberg från nätverket Tvärnit Södertörn.

De boende, speciellt de som bor närmast den planerade motorvägen, kommer att drabbas av hälsoskadliga bullernivåer och halter av luftföroreningar. Redan idag påverkas boenden i Masmo/Vårby av buller, luftföroreningar från E4/E20. Det kommer naturligtvis att öka i och med byggnationen av Tvärförbindelse Södertörn, något som Trafikverket själva bekräftar i miljökonsekvensbeskrivningen.

Oskar informerar och får en påskrift av en av föräldrarna i området. Vid användning, ange bild: ”Tvärnit Södertörn”

Naturvårdsverket skriver att barn är särskilt känsliga för luftföroreningar. Exponering för luftföroreningar tidigt i livet riskerar att ge livslånga konsekvenser för barnens fysiska och mentala utveckling.

Folkhälsomyndigheten skriver om hälsoeffekterna av buller och höga ljudnivåer. Det kan ha negativ påverkan på sömnen, bidra till nedstämdhet och minskad prestationsförmåga. Barn nämns som en grupp som kan vara extra känsliga för ljud. Barns inlärning försämras mer av bullerstörningar än vuxnas.

– Vi är förstås oroliga för barnen. Hur ska det bli sen? Vi är ju redan drabbade av buller och partiklar, säger en boende i området.

Hyresgästföreningen i Vårby Haga och Tvärnit Södertörn har hjälpt de drabbade att skicka in ansökan om rättsprövning till Högsta förvaltningsdomstolen, eftersom de ej blivit informerade och lyssnade på.

Bild från Hyresgästföreningens lokal. Hyresgästföreningen och Tvärnit Södertörn har samlat in närmare 100 underskrifter på ett par veckor. Vid användning, ange bild: ”Tvärnit Södertörn”

Kontakt

Tvärnit Södertörn: Lise-Lott Larsson Kolessar, lise-lott@kolessar.se, tel 070-6101447